dinsdag 25 juni 2013

Blokmakersstraat

Blokmakersstraat

Een straat gelegen in de voormalige schippersbuurt binnen de wijk Bospolder/Tussendijken welke loopt van de Schippersstraat tot aan de Kuipersstraat. Een groot deel van de vooroorlogse woningen welke in deze straat stonden is midden 2000 gesloopt samen met aangrenzende straten in de schippersbuurt en vervangen door nieuwbouw waarvan een deel zelfs koopwoningen zijn. Toen de schippersbuurt gesloopt werd moesten veel bewoners verhuizen sommigen kregen een woning aangeboden elders binnen de wijken Bospolder en Tussendijken maar velen zijn naar elders vertrokken. Een woning krijgen op de oude plaats was bijna onmogelijk omdat de gemeente er perse koopwoningen wilde plaatsen en voor de meeste oud bewoners van de schippersbuurt was de koopprijs van de nieuwbouw woningen van zo een slordige €320.000 euro iets te veel van het goede omdat de mensen voorheen met een huur zaten van ver onder de €200 per maand omdat het slooppanden waren. 

In de blokmakersstraat zat op de hoek van de Blokmakersstraat en de Schippersstraat een melkboer later is daar een Chinees afhaal restaurant van Mee Ya in gekomen welke inmiddels ook al weer een paar jaar gesloten is omdat de eigenaresse met pensioen is. Mee Ya was een van de betere afhaal Chinezen in de wijk en een gemis voor de wijk en het voordeel was dat ze er ook 2 tafeltjes had staan zodat je het ook bij hun kon opeten heb er heel wat gegeten in  het verleden. Halverwege aan de rechterkant komende vanaf de Schippersstraat zat de achter ingang van het postkantoor van de Schiedamseweg en daar zaten de postbestellers die de post in de wijk bezorgden. Inmiddels is het postkantoor ook al weer een paar jaar gesloten en daarmee zijn ook de postbestellers verdwenen. Aan het eind aan de rechterkant vanaf de Schippersstraat in het huizenblok gelegen tussen de Zeilmakersstraat en de Blokmakersdwarsstraat had je een poort waar voorheen een internaat heeft gezeten voor de de zeevaartschool Jan Backx heden ten dagen is in dit pand een school voor bijzonder onderwijs gevestigd volgens mij een  of andere islamitische of Hindoestaanse school precies weten doe ik dat niet. Ook was vroeger aan het eind van de straat tussen de Blokmakersdwarsstraat en de Kuipersstraat een groot pand beneden zat een kleuterschool en boven was de gemeente bibliotheek waar zelfs een tante van mij nog heeft gewerkt in de 60er en 70er jaren.
 Blokmakersstraat na het bombardement van 1943.
Boven in dit gebouw was de bibliotheek gevestigd en beneden was er een kleuterschool. Nadat de bibliotheek was verhuisd naar het wijkgebouw pier80 aan het Grote Visserijplein nabij de markt is het gedeelte van de bibliotheek in gebruik geweest als moskee tot dat het gebouw gesloopt werd. Heden ten dagen is er op deze plek een speelplein voor kinderen.
De gemeente bibliotheek en kleuterschool aan de Blokmakersstraat met zicht op de huizen van de Kuipersstraat.
Hier de bibliotheek en kleuterschool gezien vanaf de Kuipersstraat en ziet men ook de speelplaats van de kleuterschool.
Hoekpand op de hoek Schippersstraat en Blokmakersstraat ten tijde dat de foto werd genomen zat daar het Chinese afhaal restaurant van Mee Ya welke vele jaren een begrip was in de wijk en waar je naar mijn idee de lekkerste gerechten kon krijgen.
Hier de Blokmakersstraat gezien vanaf de bibliotheek in de richting van de Schippersstraat de huizen aan de linkerkant zijn inmiddels vervangen door nieuwbouw. De huizen aan de rechterkant zijn er nog. Een van mijn vrienden heeft daar vroeger als kind gewoond aan de rechterkant.
Blokmakersstraat gezien vanaf de Kuipersstraat met aan de rechterkant de Blokmakersdwarsstraat.

De bibliotheek aan de Blokmakersstraat met aan de rechterkant een stuk van de Kuipersstraat gezien vanaf de Schiedamseweg.
De Blokmakersstraat hoek Bootsmansstraat met aan de muur een bord welke de renovatie van de wijk aangeeft eind 80er jaren. Uiteindelijk is de wijk dan toch gesloopt rond 2003 en staan er op deze plek nu dure koopwoningen met een Arabisch uiterlijk. Welke gek heeft het kunnen bedenken om zo iets te ontwerpen voor deze wijk.
 

9 opmerkingen:

  1. hoek blokmakerstraat schipperstraat zat voor de chinees geen melkboer doch een kruidenier, genaamd van noort...!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja daar zat van Oord (zo hete die dacht ik 😊) zat daar !

      Verwijderen
    2. Ja daar zat van Oord (zo hete die dacht ik 😊) zat daar !

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben in de Blokmakersstraat geboren (1952) Ook de andere straten zijn mij zeer bekend. Een heel leuk overzicht. Alleen erg jammer dat de foto's kennelijk in zeer lage resolutie zijn geupload. Heb je ze eventueel scherper? Alvast bedankt. Henk vd Akker (info@henkvandenakker.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grappig de oude foto's. Ik ben er geboren in 1959. Woonde op nummer 77. Tot mijn tiende jaar daar gewoond. Buren hete overdam en huijgens. Speelde veel in de speeltuin volgens mij in de zeilmakerstraat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grappig de oude foto's. Ik ben er geboren in 1959. Woonde op nummer 77. Tot mijn tiende jaar daar gewoond. Buren hete overdam en huijgens. Speelde veel in de speeltuin volgens mij in de zeilmakerstraat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben er geboren. In 1962. Wat was de naam van de kleuterschool onder de bieb ook alweer ? Weet iemand dat ? Kan iemand me dat mailen ? Invictus0003@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geboren 1975 blokmakerstraat. Veel migranten van kaapverdiaanse afkomst (ik ook als zoon van) woonde naast de gymzaal schuin tegenover de bieb. 13 jaar gewoond een mooie tijd.
    Ik heb op de kleuterschool onder de bieb gezeten. Het was 1980 een dependance van de Korf school (korfmakerstraat).

    BeantwoordenVerwijderen